Już 2,91 mln Polaków dba o formę – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „The European Health & Fitness Market 2018”, opracowanego wspólnie z organizacją EuropeActive. Według analiz do 2020 roku liczba osób aktywnie ćwiczących zwiększy się w Polsce do 4 mln. Z utrzymującej się mody na zdrowy i aktywny tryb życia cieszą się szczególnie sieci klubów fitness. To właśnie one są największymi beneficjentami wzrostu liczby osób chętnie sięgających po karnety członkowskie.
W Europie pod względem przychodów branży fitness plasujemy się już w pierwszej dziesiątce, generując wraz z pozostałymi krajami z czołówki (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Hiszpania) aż 83% z wartego 26,6 mld euro rynku. Wraz z szacowanymi wzrostami osób aktywnie ćwiczących, zyski te będą jeszcze większe.
Popularność systemów kafeteryjnych
Znaczący udział w tym rynku w Polsce posiada Benefit Systems, który od 2004 roku oferuje karty sportowe. – Nasze karty zapewniają dostęp do ponad 4 tys. obiektów sportowo-rekreacyjnych w 650 miastach Polski i korzysta z nich obecnie 971,2 tys. osób w kraju oraz 222,9 tys. za granicą (m.in. w Czechach i na Słowacji) – podkreśla Adam Radzki, członek zarządu Benefit Systems. – Nieustannie rozwijamy produkt i motywujemy do aktywności fizycznej użytkowników kart, zwracając uwagę także na grupy społeczne, w których poziom aktywności jest stosunkowo niski. Dlatego w minionym roku stworzyliśmy kartę sportową dla osób po 60. roku życia, a także uruchomiliśmy projekt edukacyjny Aktywne Szkoły MultiSport, którego odbiorcami są dzieci szkolne – dodaje.
Popularność tzw. systemów kafeteryjnych, czyli opłacanych miesięcznie kart sportowych, takich jak MultiSport czy OK System, które uprawniają do korzystania z oferty wybranych punktów, wynika z możliwości wykorzystania ich przez firmy w formie benefitów pozapłacowych. Jak przekonuje Adam Radzki, coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę z wpływu, jaki dobra kondycja fizyczna ma na efektywność pracowników: – Według danych firmy doradczej Sedlak & Sedlak karty sportowe są jednym z najbardziej popularnych świadczeń pozapłacowych. Korzysta z nich 46,5% pracowników otrzymujących benefity. Dla pracodawców karty MultiSport są wygodnym rozwiązaniem, mającym realny wpływ na efektywność i samopoczucie pracowników.
Pojawia się jednak pytanie, czy za powyższymi liczbami rzeczywiście kryje się dbanie o formę. – W Polsce według raportu MultiSport Index 2018 aktywność fizyczną przynajmniej raz w miesiącu podejmuje 62% społeczeństwa, a co trzeci Polak uprawia sport minimum trzy razy w tygodniu. I chociaż mamy obecnie do czynienia z modą na bycie fit, przed naszym społeczeństwem wciąż stoi duże wyzwanie – blisko 40% Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej nawet raz w miesiącu, włączając w to spacery czy dojazdy na rowerze – podsumowuje Adam Radzki.
Trendy w branży fitness
Branża fitness, jak przekonuje Łukasz Coghen, marketing manager sieci Fabryka Formy, to dzisiaj bardzo szeroka grupa odbiorców. Zaliczyć można do niej niemal każdego: od młodzieży, matek z dziećmi, przez całe rodziny, aż po seniorów. – W naszych klubach widzimy wyraźną potrzebę organizacji zajęć i treningów dla każdej z tych grup, zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej. Wśród naszych klubowiczów widzimy zainteresowanie treningami samodzielnymi, natomiast wiodącym trendem są zajęcia grupowe.
Na rozwój mody związanej z zajęciami grupowymi wskazuje również Pierre Geisensetter z McFIT: – Niebawem w naszych studiach oferować będziemy także tzw. Open Group Workouts. Trening w grupie jest bardzo popularny. Przede wszystkim kobiety zyskują dzięki takiemu rodzajowi sportu zespołowego silniejszą motywację.
Jednocześnie kluby widzą potencjał w innowacjach i wykorzystaniu nowych technologii. Tego typu rozwiązania wprowadza sieć McFIT. – Jesteśmy obecnie jedyną siecią klubów fitness, która rzeczywiście oferuje wszystkie aspekty treningu w ramach zajęć fitness dla każdego poziomu: wirtualne, na żywo, a dzięki aplikacji CYBEROBICS również „on demand”, czyli na żądanie. Aplikacja ta oferuje stały dostęp do wybranych treningów. Łącznie w naszych klubach w Polsce oferujemy tygodniowo od 15 do 25 kursów na żywo – podkreśla Geisensetter.
Warto też zwrócić uwagę na dużą popularność treningów indywidualnych. Bogata oferta planów treningowych online, duży wpływ influencerów i mediów społecznościowych oraz możliwość samodzielnego kształtowania treningu jeszcze długo będą wpływać na rozwój branży fitness. W ramach panującego trendu świetnie rozwijają się aplikacje treningowe, które osiągają coraz lepsze wyniki pobrań.
Jak ćwiczą Polacy?
MultiSport Index to badanie przeprowadzone przez Benefit Systems we współpracy z Kantar TNS, skupiające się na poziomie aktywności społeczeństwa. Wynika z niego, że spośród osób ćwiczących tylko 30% robi to regularnie, trzy razy w tygodniu, tym samym spełniając kryterium WHO dotyczące minimalnego poziomu aktywności.
Istotne jest również nie tylko to, ile, ale także jak ćwiczymy. – Z naszych danych wynika, że najliczniejszą grupę aktywnych fizycznie stanowią osoby, które ćwiczą świadomie, głównie dla zachowania zdrowia (7,4 mln), oraz te, które w aktywności widzą przede wszystkim sposób na utrzymanie lub poprawę sylwetki (5,8 mln) – komentuje Adam Radzki z Benefit Systems. W segmencie tzw. pro-amatorów (3 mln) znajdziemy osoby gotowe do poświęceń w imię sportu – są to najbardziej zaawansowani miłośnicy aktywności, ćwiczący nawet kilka razy w tygodniu. Oprócz aktywnych indywidualistów mamy osoby preferujące takie sporty zespołowe, jak siatkówka czy piłka nożna, czyli tzw. kumpli z boiska (3,9 mln) – dodaje.
Z badania dowiadujemy się również, jakie są motywacje osób podejmujących wysiłek fizyczny. Dominuje dbanie o zdrowie (48% respondentów), co może mieć związek z większym trendem popularyzującym zdrowy tryb życia, obejmujący również odżywianie się czy podejście do zdrowego równoważenia pracy i czasu wolnego. Zrelaksowanie się wskazuje natomiast 31% uczestników badania, a tylko 14% robi to dla wyglądu.
Miejsce ma znaczenie
Jak wynika z badania MultiSport Index 2018, do najaktywniejszych należą przede wszystkim mieszkańcy dużych miast. Wynika to pośrednio z dostępności infrastruktury oraz bogatej oferty klubów i sieci fitness.
Najważniejsza jest oczywiście lokalizacja. Musi być na tyle dogodna, aby była zawsze „po drodze” dla klienta sieci. – Strategiczna lokalizacja to bardzo ważny aspekt. Zwracamy również uwagę na takie udogodnienia, jak np. łatwo dostępny parking blisko każdej Fabryki Formy – mówi Łukasz Coghen, marketing manager sieci.
Istotne jednak jest również to, jak zaprojektowana jest strefa do ćwiczeń. Liczy się tutaj zarówno optymalne wykorzystanie przestrzeni i zapewnienie każdemu wygodnego miejsca do ćwiczeń, jak i sam wystrój wnętrz. – Uważamy, że design naszych klubów jest istotnym dopełnieniem oferty treningowej. W ramach koncepcji home of fitness opracowaliśmy modułowy świat treningu, którego celem jest dobre samopoczucie ćwiczących – podkreśla Pierre Geisensetter, rzecznik prasowy McFIT Global Group.
Na dobre samopoczucie i popularność siłowni mają wpływać m.in. stonowany wystrój i spójna estetyka marki. – Wszystko to stwarza wyjątkową atmosferę, dzięki której klienci chętnie przebywają przez dłuższy czas w naszych studiach – mówi Geisensetter. Łukasz Coghen wskazuje natomiast rolę designu w budowaniu wizerunku: – W sieci klubów fitness ma on przede wszystkim znaczenie wizerunkowe. Dzięki zachowaniu spójności budujemy spontaniczną świadomość marki również poprzez doświadczenie z produktem, nie tylko z reklamą.
Żeby pogodzić różne rodzaje treningów, kluby wydzielają specjalne strefy, dla każdej z aktywności. – Standardowa oferta sieci obejmuje możliwości treningu w specjalnych strefach, jak Maszyny, Wolne Ciężary, Strefa Funkcjonalna The Cage czy Kardio. Dodatkowo trenujący mają do dyspozycji strefę rozciągania Stretching Area, a także strefę Shape It, czyli opracowaną specjalnie dla kobiet przestrzeń do treningu dolnych partii ciała – wymienia Pierre Geisensetter.
Zdaniem Łukasza Coghena różnorodność i specjalizacje umożliwiają także dopasowanie się do różnorodnych preferencji ćwiczących: – Przygotowanie do runmageddonu (cyklu biegów z przeszkodami), sportów walki, sportów siłowych, zajęć tanecznych to tylko niektóre z proponowanych, często wybieranych formatów aktywności – wymienia.
Intratny biznes?
Ile na modzie na fitness zarabiają właściciele klubów? Trudno dokładnie oszacować dochody. Warto przyjrzeć się bliżej wynikom finansowym spółki Benefit Systems, która jest nie tylko większościowym udziałowcem 113 klubów fitness w Polsce, działających pod kilkoma markami, ale przede wszystkim operatorem programu MultiSport.
Według raportu dotyczącego liczby kart sportowych, pod koniec pierwszego kwartału 2019 roku, grupa miała ponad milion aktywnych użytkowników, dokładnie 1,032 mln. Przychody Grupy ze sprzedaży kart sportowych w Polsce wyniosły w ubiegłym roku 846,7 mln, a zysk netto 116 mln zł.
Moda na żywność FIT
Jak wynika z bieżącej analizy rynku, sprzedaż produktów, napędzana przez zdrowy styl życia i wspierana przez twarze znanych sportowców i trenerów, ma się świetnie. Spożywanie przekąsek z półki fit to już w zasadzie trend, na bazie którego powstały nowe marki. Wymienić można tu chociażby linię produktów BeRAW Ewy Chodakowskiej, w skład której wchodzą batony energetyczne, ciastka, smoothie. Polacy pokochali zdrową żywność i chętnie sięgają po przekąski sygnowane przez znane sportowe twarze. Ze sportowych wizerunków chętnie korzystają również marki z długoletnim stażem na rynku FMCG. Niedawno ukazała się najnowsza kampania wody Kinga Pienińska z trenerką Anną Lewandowską w roli głównej. Ambasadorami zdrowej żywności zostali również Daria Ładocha czy znani vlogerzy Fit Lovers (marka Melvit).
Rowerowe święto Škody
Ze sportem pragną kojarzyć się marki motoryzacyjne. Škoda Polska, która została sponsorem tytularnym największego amatorskiego wyścigu kolarskiego w Europie Środkowo-Wschodniej ŠKODA Poznań Bike Challenge, od lat angażuje się w rowerową aktywność. Tym samym wpisuje się w powszechnie panujący trend na sportowy i aktywny tryb życia. Mało kto wie, że motoryzacyjna marka jest również producentem rowerów amatorskich i profesjonalnych, a bike challenge to okazja do promocji własnego sprzętu.
W ciągu 5 kolejnych edycji sponsor i organizator uczynili z rowerowego eventu prawdziwe święto rowerzystów. Każdego roku, udział w zawodach bierze ok. 5 tys. zawodników, rywalizujących w czterech różnych dystansach, w zależności od stopnia zaawansowania. Co zyskała marka, sponsorując to wydarzenie? Przede wszystkim pozytywnie kojarzy się z eventem łączącym ludzi kochających jazdę na rowerze. Dodatkowo podczas wydarzenia promowana jest inicjatywa marki – ŠKODA Auto Szkoła mówiąca o bezpiecznej jeździe i zasadach ruchu drogowego. W czasie wyścigu chętni mogą obejrzeć również najnowsze modele samochodów zaprezentowanych w specjalnym showroomie. Rower jest obecnie najchętniej wybieraną formą aktywności przez Polaków, marka chce w tej aktywności uczestniczyć.
Influencerzy a biznes sportowy
Na rozwój ekonomiczny branży fitness bez wątpienia wpływ miały i nadal mają dwie najpopularniejsze trenerki personalne w Polsce – Ewa Chodakowska i Anna Lewandowska. Obecnie same w sobie stanowią markę, którą intensywnie promują uprawianie aktywności fizycznej i zdrowy tryb życia. Pojawiają się nie tylko w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie i Twitterze, ale także udzielają wywiadów w telewizji, nagrywają filmy instruktażowe na YouTube, prowadzą magazyny lifestyle’owe czy organizują obozy poświęcone ćwiczeniom i zdrowemu odżywianiu. Wszystkie te aktywności napędzają wzrost ekonomiczny w branży fitness.
Oprócz działań w mediach, trenerki personalne pojawiają się także w kampaniach dużych marek sportowych, zachęcając do kupowania ich produktów. Natomiast współpraca z producentami artykułów spożywczych i kosmetycznych (np. napoje Oshee, W.KRUK, Be Raw, Be Diet, szampony i odżywki Head & Shoulders, rajstopy Calzedonia) pozwala na zetknięcie się m.in. z osobami, które nie podejmują żadnych aktywności fizycznych i, być może, wpłynięcie na ich decyzje zakupowe, także w sferze fitness. Pozyskanie nowych klientów w taki sposób może okazać się bardziej skutecznym napędem dla biznesu sportowego, niż karty sportowe.
Intratny biznes?
Ile na modzie na fitness zarabiają właściciele klubów? Trudno dokładnie oszacować dochody. Warto przyjrzeć się bliżej wynikom finansowym spółki Benefit Systems, która jest nie tylko większościowym udziałowcem 113 klubów fitness w Polsce, działających pod kilkoma markami, ale przede wszystkim operatorem programu MultiSport.
Według raportu dotyczącego liczby kart sportowych, pod koniec pierwszego kwartału 2019 roku, grupa miała ponad milion aktywnych użytkowników, dokładnie 1,032 mln. Przychody Grupy ze sprzedaży kart sportowych w Polsce wyniosły w ubiegłym roku 846,7 mln, a zysk netto 116 mln zł.